خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/20 - 10:05
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : سیاسی
کنعانی در نشست با اصحاب رسانه مطرح کرد؛

برجام2 ایده انحرافی از سوی غربی‌ها/ ملت فلسطین تسلیم طراحی‌های خارجی ناعادلانه نمی‌شوند

سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به وضعیت مردم غزه و تاکید بر اینکه ملت فلسطین تسلیم طراحی‌های خارجی ناعادلانه نمی‌شوند، ایده برجام ۲ را ایده انحرافی و از طرف کسانی دانست که در انجام تعهدات خود درست عمل نکردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 20 آذر ماه) ماه طی نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در خصوص آخرین تحولات منطقه و اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در هفته ای گذشت به تداوم جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه و اقدام آمریکا اشاره کرد و گفت: رد درخواست جامعه جهانی برای توقف جنگ خونین و حمله وحشتناک نشان از ایستادگی و شراکت تمام عیار آمریکا در این جنایات است.



سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت وتوی قطعنامه آتش بس فوری در غزه توسط آمریکا، افزود: دوات آمریکا نشان داد در مسأله جنگ جاری دنبال حل مسئله نیست وموجب تداوم جنایات جنگی علیه مردم غزه شده است و یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده و در ایستادگی در کنار این رژیم ترسی از تنهایی ندارد و رای به استمرار وحشی گری و بربریت داد.



وی اظهار کرد: سازمان ملل و شورای امنیت از کار آمادی برای حفظ آرامش و امنیت جهانی باز مانده است و وتو دولت آمریکا نشان دهنده بن بست در پایان جنایات رژیم صهیونسیتی است و اظهارات دبیر کل سازمان ملل حاکی از ناتوانی شورای امنیت در پایان این جنایات است. بحث اصلاحات در ساختار سازمان ملل و شورای امنیت سالهاست مطرح است و کشورمان یک طرف مهم در این ایده ها و مشورت هاست، بن بست اخیر در شورای امنیت نشان داد وضعیت این شورا نگران کننده است و برخی از قدرت ها مانع انجام وظایف کارکردی این مجمع جهانی هستند.



فعالیت موشکی ایران در چارچوب اصل بازدارندگی و بر اساس قوانین بین المللی



کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر منطقه ای رییس جمهور روسیه، گفت: آنچه که قطعی است اینکه موضوع برنامه هسته ای ما روشن و در مسیر سازوکارهای قانونی ادامه دارد، ایران همواره در چارچوب سازوکار های بین المللی صلح آمیز بودن فعالیت های خود را ثابت کرده و فعالیت های موشکی هم در چارچوب اصل بازدارندگی و بر اساس قوانین بین المللی و با استفاده از حقوق قانونی است و هیچ تهدیدی علیه هیچ کس در منطقه و جهان نیست.



ملت فلسطین تسلیم طراحی‌های خارجی ناعادلانه نمی‌شوند



وی در خصوص آینده غزه نیز تاکید کرد: ملت فلسطین تنها ملتی هستند که باید برای خود تصمیم بگیرند و کسانی که به دنبال طراحی های سیاسی و تحمیل آن به ملت فلسطین هستند باید بدانند که از سوی این ملت پذیرفتنی نیست، تجربه نشان داده ملت این سرزمین تسلیم طراحی های خارجی ناعادلانه نمی‌شوند که بیشتر به نفع یک طرف متجاوز تدوین شده است. ما راهکار دموکراتیک را پیشنهاد می دهیم اما در شرایط کنونی طرف های جنگ به ویژه آمریکا به عنوان شریک جنایات مایل است آنچه را از طریق جنگ به دست نیاورد، از طریق راهکار های سیاسی پیگیری کند.



ما به هیچ برجام دیگری معتقد نیستیم



کنعانی دریاره طرح برجام دو، گفت: ایده برجام ۲نیز از طرف کسانی مطرح می‌شد که در انجام تعهدات خود درست عمل نکردند و با ایده های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن از وظایف خود هستند. ما به هیچ برجام دیگری معتقد نیستیم و طرفی که به تکلیف خود عمل کرده ایران بزرگ بوده و کسی که عمل نکرده حق ندارد از موضوعات انحرافی سخن بگویند.



پیگیری ترور شهید سلیمانی یکی از محورهای همکاری قضایی میان تهران و بغداد



وی در خصوص همکاری‌های اخیر قضایی میان ایران و عراق هم افزود: همکاری قضایی میان ایران و عراق از همکاری‌های مهم دو طرف محسوب می‌شود که نیازمند همکاری‌ها و مشورت‌های دو طرف است‌، به ویژه آنکه در سایه روابط برادرانه و پیوند عمیق دو کشور و سفرهای متعدد میان مردم ایران و عراق موضوعات زیادی همواره در دستور کار بررسی دو طرف قرار دارد. پیگیری قضایی و جنایی جنایتکارانی که مرتکب ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد شده‌اند هم یکی از محورهای این همکاری قضایی میان تهران و بغداد است.



حجم روابط تجاری دو کشور به بیش از ۵میلیارد دلار رسیده‌ است



سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد دستاوردهای سفر رئیس جمهور به مسکو نیز تصریح کرد: روابط ما با روسیه روند رو به رشدی را در سالهای اخیر تجربه کرده است، روابطمان به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی رشد ملموسی داشته و حجم روابط تجاری دو کشور به بیش از ۵میلیارد دلار رسیده‌ است. این روابط در ۹ماه سال جاری ۲۰درصد رشد داشته و این نشان از توسعه روابط است.



کنعانی با اشاره به پروژه های متعددی که بین دو کشور در حال پیگیری است، افزود: مسیر شمال- جنوب به طور خاص در مسیر پیگیری و مذاکرات قرار دارد و همکاری در حوزه  انژری بانکی، صنعتی و .. نیز تداوم دارد و طی ماه های آینده با اجلاس همکاری های ایران و روسیه شاهد توسعه این روابط خواهیم بود.



وی در مورد دلایل تأخیر در سفر رئیس جمهور به ترکیه نیز اظهار کرد: تعویق سفر در چارچوب تعامل ها به یک بازه زمانی دیگری افتاده است و گمانه زنی ها با هدف موج آفرینی است، ما با ترکیه روابط خوبی و سازنده ای داریم و مسأله فلسطین هم مسأله مهم ما است و از همه کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی هم انتظار داریم نسبت به روابط خود با رژیم صهیونسیتی با توجه به جنایات جاری به عنوان یک اقدام انسانی بازنگری کنند و از ابزار های خود استفاده کنند.  این درخواست را با جدیت به آذربایجان ،ترکیه و هر کشور دیگری اعلام خواهیم کرد. ملت فلسطین انتظار دارند کشور های اسلامی از ابزارهای بازدارنده علیه رژیم صهیونسیتی استفاده کنند.



حملات رژیم صهیونسیتی علیه سوریه متجاوزانه و ناقض قوانین جهانی است



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص حملات مداوم به سوریه توسط صهیونسیت ها نیز گفت: آنچه که مسلم است نیروهای کشورمان با درخواست دولت سوریه در این کشور حضور قانونی دارند و همچنان این درخواست از سوی سوریه برای حضور مستشاری ما وجود دارد. 



کنعانی افزود: حملات رژیم صهیونسیتی علیه سوریه متجاوزانه و ناقض قوانین جهانی است و جامعه جهانی مسئولیت دارد. ما از حق سوریه در مقابل جنایات صهیونیست ها حمایت می کنیم البته حمله به منافع ایران در گذشته بی پاسخ نماده و بی پاسخ هم نخواهد ماند.



و در ادامه در مورد رفتار اروپایی ها در مقابل برجام نیز تاکید کرد: ما به زیاده خواهی ها توجه نخواهیم کرد و از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم، به مواضع رسانه ای کشورها که با انگیزه های خاص مطرح می شود هم کاری نداریم و موضع ماکاملاً شفاف است. توافقات روشن است و ایران به مسئولیت خود عمل کرده و دیگران باید به توافق بازگردند و تا زمانی که منافع ما تامین شود در این چارچوب خواهیم ماند.



تلاش جامعه جهانی برای توقف ماشین کشتار و جنایت جنگی رژیم صهیونسیتی کافی نبود



وی در ادامه تاکید کرد: تلاش جامعه جهانی برای توقف ماشین کشتار و جنایت جنگی رژیم صهیونسیتی کافی نبوده و ایران نیز تحرکات زیادی داشته و این تحرکات را ادامه خواهد داد و در مذاکرات و مکاتبات با مسئولان سازمان ملل، اتحادیه اروپا یا رهبران تشکلات جهانی به آن می پردازد. تلاش هایی هم در سطح رییس جمهور در حال انجام است، در مذاکرات آقای رئیسی با مقامات ارشد روسیه به عنوان عضو شورای امنیت نیز به موضوع توقف جنگ در غزه پرداخته شد.



کنعانی با تاکید بر اینکه حمایت از مردم غزه یک مسیولیت جهانی است، گفت: رایزنی با قطر و سایر کشورها برای آتش بس همچنان در اولویت پیگیری است و تا باز شدن مسیر کمک رسانی به غزه و مقابله با کوچاندن اجباری مردم غزه تداوم خواهد داشت. فردا هم مجمع عمومی سازمان ملل نشستی خواهد داشت و ما نیز دیدگاه های خود را مطرح خواهیم کرد. کمک رسانی به مردم غزه یک ضرورت است چرا که نوع جنایات فجیع و تکان دهنده است.



وی افزود: سازوکار خلع سلاح گروه های معاند در عراق روشن است و امیدواریم به نتیجه مورد توافق بر اساس برنامه ترسیمی برسیم.



سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موافقت نامه تصویبی مجلس شورای اسلامی در بین ایران و روسیه، گفت: این توافق امضا شده بود و نظرات وزارت خارجه نیز در تدوین لایحه دیده شده بود و مصوبه مجلس در راستای تکمیل روند قانونی بود.



 وی در خصوص دادگاه تبعه سوئدی در ایران، گفت: اتهامات و جرائم مرتکبه و مستندات کافی وجود دارد و جزئیات به دولت متبوع این شهروند منتقل شده است، قوه قضاییه به عنوان قوه مستقل به وظایف خود را عمل خواهد کرد اما از مکاتبه بین سوئد و اتحادیه اروپا اطلاعی ندارم.



استقبال ایران  از آزادی اسرای متقابل دو کشور آذربایجان و ارمنستان 



کنعانی در مورد دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص عادی سازی روابط و حل و فصل مشکلات در منطقه قره باغ نیز گفت: از بیانیه مشترک و آزادی اسرای متقابل دو کشور آذربایجان و ارمنستان استقبال می کنیم و تایید داریم که راهکارهای منطقه ای چه میزان موثر است و امیدواریم اقدامات تداوم یابد و روند صلح دو کشور به نتایج ثمر بخشی منجر شود و آماده کمک به دو کشور برای استقرار صلح پایدار هستیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 372863
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم